WAT IS OBEYA?

Waar komt het vandaan

Obeya ​betekent 'grote kamer' in het Japans. Het is een werkvorm die management en operatie verbindt. Het is voor het eerst voor dit doel gebruikt door Toyota in Japan. 

Door het product en het organisatiesysteem te visualiseren en met alle betrokkenen één vorm van de waarheid te creëren werk je simpel gezegd een stuk makkelijker en eenduidiger naar je organisatie doelstellingen toe.

Toyota heeft hiermee in 1993 de eerste en meest succesvolle hybride auto ooit gemaakt: de Prius. Hierbij is een 30% snellere Time to Market gerealiseerd. 

 

Het maken van deze auto was een strategische zet die paste in hun visie van een betere wereld. Toyota, ooit een underdog in de auto industrie, werd in 2008 de grootste autoproducent ter wereld door General Motors van de troon te stoten.

Hoe werkt het

Een Obeya is een fysieke ruimte waar visueel de link wordt gelegd tussen strategie en operatie. Door het 'leiderschapssysteem' te visualiseren ontstaat er een gezamenlijk beeld van waar we staan, waar we naartoe willen en wat nodig is om daar te komen.

Middels een ritme en routines bespreken we de juiste zaken op het juiste moment op de beste manier die ons op dat moment bekend is. Zo zijn vergaderingen in de Obeya kort, effectief en resultaat gericht in plaats van lang en stoffig zonder veel betekenisvolle actie.

In feite ondersteunt het gebruik van Obeya onze cognitieve vaardigheden en helpt het met het aanpakken van complexiteit. Op die manier hebben we meer ruimte in onze hersenen om goede beslissingen te nemen. 

Lees meer over Obeya in dit interview met Tim Wiegel in Discover Benelux magazine.

Is dit iets voor ons

Snellere time to market? Meer tevreden klanten? Meer doen met minder budget? Dit zijn typische problemen die je in een Obeya zichtbaar maakt en aanpakt. 

Hier is Obeya voor leiderschapsteams geschikt:

  • Middel- of senior management (directieniveau)

  • Start-ups

  • Product Owners over meerdere teams, Tribe leads, Product Area Leads, Business Owners, Portfolio Managers, Epic Owners, Programma Managers

  • Leiderschapsteams die een transformatie met business resultaat willen realiseren (Agile, Lean, DevOps, etc)

Obeya is een aanvulling op alle scaling methoden zoals LeSS en SAFe.

Leading With Obeya - Referentiemodel NL

Wat verwacht je te zien in een Obeya om je organisatie te leiden? Bovenin staan de 5 sleutelverantwoordelijkheden van een leider, verdeeld in zichtbare gebieden in de ruimte:

  1. Strategische richting - Duiden waar je naartoe wilt als organisatie

  2. Prestaties - Hoe goed lukt dat?

  3. Plan naar Waarde - Hoe gaan we onze tijd en middelen inzetten om de juiste dingen op de juiste momenten te doen?

  4. Acteer & reageer - Reageren op verandering (agility) en het super snel en liefst proactief kunnen adresseren van problemen

  5. Moelijke problemen - Gestructureerd oplossen van structurele problemen die de werking van onze organisatie en dus ook onze prestaties beperken

Leading With Obeya - Reference Card - EN.png

Onder in het model staan de principes voor denken & doen die je verwacht te zien wanneer het leiderschapsteam hun sessies heeft in de Obeya. Hierbij ligt de nadruk op ritme & routine als de sleutel om de strategische doelen van de organisatie te realiseren.

Je kunt dit raamwerk gebruiken als coachingmodel om problemen in de Obeya en in het leiderschapssysteem  (hoe de samenwerking op leiderschapsniveau gaat om de strategie van de organisatie te realiseren) te duiden.

Lees meer op LeadingWithObeya.com