WAT IS OBEYA?

Waar komt het vandaan

Obeya ​betekent 'kamer' in het Japans. Het is een werkvorm voor management die voor het eerst is  gebruikt door Toyota in Japan. 

Door het product en het organisatiesysteem te visualiseren en met alle betrokkenen één vorm van de waarheid te creëren werk je simpel gezegd een stuk makkelijker en eenduidiger naar je organisatie doelstellingen toe.

Toyota heeft hiermee in 1993 de eerste en meest succesvolle hybride auto ooit gemaakt: de Prius. Hierbij is een 30% snellere Time to Market gerealiseerd. 

 

Het maken van deze auto was een strategische zet die paste in hun visie van een betere wereld. Toyota, ooit een underdog in de auto industrie, werd in 2008 de grootste autoproducent ter wereld door General Motors van de troon te stoten.

Hoe werkt het

Een Obeya is een fysieke ruimte waar visueel de link wordt gelegd tussen strategie en operatie. Door het 'leiderschapssysteem' te visualiseren ontstaat er een gezamenlijk beeld van waar we staan, waar we naartoe willen en wat nodig is om daar te komen.

Middels een ritme en routines bespreken we de juiste zaken op het juiste moment op de beste manier die ons op dat moment bekend is. Zo zijn vergaderingen in de Obeya kort, effectief en resultaat gericht in plaats van lang en stoffig zonder veel betekenisvolle actie.

In feite ondersteunt het gebruik van Obeya onze cognitieve vaardigheden en helpt het met het aanpakken van complexiteit. Op die manier hebben we meer ruimte in onze hersenen om goede beslissingen te nemen. 

Lees meer over Obeya in dit interview met Tim Wiegel in Discover Benelux magazine.

Is dit iets voor ons

Snellere time to market? Meer tevreden klanten? Meer doen met minder budget? Dit zijn typische problemen die je in een Obeya zichtbaar maakt en aanpakt. 

Hier is Obeya voor leiderschapsteams geschikt:

  • Middel- of senior management (directieniveau)

  • Start-ups

  • Product Owners over meerdere teams, Tribe leads, Product Area Leads, Business Owners, Portfolio Managers, Epic Owners, Programma Managers

  • Leiderschapsteams die een transformatie met business resultaat willen realiseren (Agile, Lean, DevOps, etc)

Obeya is een aanvulling op alle scaling methoden zoals LeSS en SAFe.

Leading With Obeya - Reference Model

Leiderschap met Obeya Referentie Model

Wat verwacht je te zien in een Obeya voor leiderschapsteams? Bovenin staan de 5 sleutelverantwoordelijkheden van een leider, verdeeld in zichtbare gebieden in de ruimte:

  1. Strategie - Uitvoeren van succesvolle strategie om de organisatie doelen te realiseren

  2. Waarde - Waarde leveren aan klanten en stakeholders die past bij de behoefte en kwaliteitseisen

  3. Prestaties - Maximaliseren van organisatieprestaties om waarde te kunnen leveren

  4. Wendbaarheid - Reageren op verandering (agility) en het super snel kunnen adresseren van problemen

  5. Continue verbetering - Gestructureerd oplossen van structurele problemen die onze organisatie beperken

Onder staan de gedragsprincipes die je verwacht te zien wanneer het leiderschapsteam hun sessies heeft in de Obeya. Hierbij ligt de nadruk op ritme & routine als de sleutel om de strategische doelen van de organisatie te realiseren.

Je kunt dit raamwerk gebruiken als coachingmodel om problemen in het leiderschapsysteem te duiden.

Lees meer op LeadingWithObeya.com

Obeya Coaching.nl
Duinbosstraat 40
1361BK Almere

info@obeyacoaching.nl

  • LinkedIn Social Icon